TEMA 3. COMPOSICIÓ, TIPUS DE PLÀNOL I ANGLES DE LA CÀMERA

LA COMPOSICIÓ FOTOGRÀFICA

La composició en fotografia és la disposició d'elements i subjectes dins del quadre. Com seleccionem aquests objectes i subjectes i com estan col·locats en la imatge pot marcar la diferència entre una fotografia mediocre i una bona fotografia.

Podem dir que la composició és el fet conscient que ha de fer el fotògraf com ara el procés de seleccionar, disposar i emfatitzar les parts que componen una imatge per donar suport i sustentar el missatge que el fotògraf pretén transmetre. El que es decideix deixar fora de la imatge és tan important com el que s'inclou en ella.

En resum, compondre és igual a crear. 



TIPUS DE PLÀNOL

Un factor important en la composició és triar el tipus de pla que tindrà la nostra fotografia.

El pla d'una fotografia és la relació que existeix entre l'espai que ocupa la imatge de l'objecte o subjecte fotografiat i la superfície total de l'enquadrament que hem triat.

 1. Gran pla general: En aquest tipus d'imatges la figura humana queda molt reduïda dins de l'enquadrament. Aquí el que adquireix importància és l'escenari. Generalment s'utilitza per plasmar espais naturals o ciutats.


2. Pla general: Presenta els personatges de cos sencer i la seva relació amb l'entorn en que es troben. Pot presentar també grups de personatges.


3. Pla americà: Mostra les 3/4 parts del cos humà, es a dir, fins l'alçada dels genolls aproximadament. Té el seu origen en les pel·lícules de l'Oest nord-americanes que volien remarcar les armes que els cowboys duien a la cintura.



4. Pla mitjà: Enquadra el personatge aproximadament des del cap fins al pit o cintura. És un pla de presentació dels personatges; podem veure la seva expressió i els identifiquem.


5. Primer pla: És el que es situa més a prop del subjecte, és a dir, normalment enquadra el rostre de la persona. Conté un alt contingut psicològic i dramàtic. El seu objectiu sol ser expressiu.





6. Primeríssim primer pla: Destaca una part del rostre per emfasitzar l'expressió, els ulls per exemple.




7.Pla detall: Enquadra únicament un detall de la persona o objecte fotografiat.



ANGLES DE LA CÀMERA

Des del punt de vista de l'objectiu de la càmera, tenint en compte el punt de vista adoptat, podem parlar dels següents angles o punts de vista: 

- Normal: la càmera se situa a l'altura dels personatges.

Pla americà amb angle de càmera normal.

- Contrapicat: la càmera se situa per sota dels personatges amb la qual cosa aquests resulten enaltits, potenciats, estilitzats. Denota poder, autoritat, força ..

Pla general amb angle de càmera contrapicat.

Picat: la càmera es col·loca per sobre del personatge empetitint. S'utilitza, en ocasions, per donar sensació d'impotència o indefensió.

Pla mitjà amb angle de càmera picat.

Zenital: la càmera se situa molt per sobre dels personatges oferint una panoràmica gairebé aèria i perpendicular del que està succeint.

Pla general amb angle de càmera zenital.
 Nadir: la càmera se situa totalment sota dels personatges.

Pla detall en angle de càmera nadir.


Comentarios

Entradas populares