TEMA 4. REGLES DE COMPOSICIÓ

REGLES DE COMPOSICIÓ

Es tracta d'utilitzar diferents elements per omplir el quadre i focalitzar l'interès en aquells punts que desitgem. Vegem algunes d'aquestes normes. 

1. AIRE/ESPAI . LLEI DE LA MIRADA

Si la persona a la qual fotografiem s'observa cap a un costat, és just cap a aquest on haurem de deixar un espai. S'utilitza per fer que l'espectador de la imatge segueixi amb els seus ulls el recorregut d'aquesta mirada, arribant a plantejar fins i tot què s'observa aquest personatge.



 2. LLEI DELS TERÇOS
Es basa en la creença que una imatge pot dividir-se en nou parts iguals, el centre d'interès se situa en les interseccions causades entre les línies horitzontals i les verticals.
El centre de la imatge no és el que més interès té, sinó que són els punts de tall anteriorment esmentats en on es produeix una sensació més harmònica.




3. LLEI DE L'HORITZÓ

Aquesta regla ens diu que si dividim el pla en tres parts iguals l'horitzó ha d'estar prop d'una de les dues línies que divideixen el pla. 
Aquesta regla és fantàstica per a la composició de paisatges. Pensar que una fotografia amb l'horitzó just al mig causarà indiferència. En canvi posar l'horitzó dalt donarà protagonisme a la terra, de la mateixa manera que posar l'horitzó baix donarà protagonisme al cel. 






4. PERSPECTIVA

La fotografia és una representació en un suport de dues dimensions i una de les formes més comunes d'incrementar l'interès i la realitat sobre ella és donant-li profunditat amb la perspectiva. És una gran aliada en la composició atès que la sensació de profunditat, ens pot apropar a la realitat i ens permet submergir-nos dins de la foto quedant atrapat.

Perspectiva lineal

És aquella perspectiva que fa que les línies convergeixin cap a un, dos o tres punts de fuga. Com més exagerat sigui aquesta convergència més profunditat tindrem i captarem la curiositat i l'atenció encara que un excés donarà com a resultat una foto artificial.




Perspectiva Aèria

És la perspectiva que s'aconsegueix amb el canvi de tonalitat i nitidesa dels objectes a mesura que estan més lluny de la càmera de fotos. Molt comú en els paisatges on veiem per exemple com les diverses serralades de muntanyes van enfosquint i perdent nitidesa cada vegada que estan més lluny.




5.LES LÍNIES 

Les línies en una fotografia són un recurs molt important que centra l'atenció i ens permet dirigir la mirada de l'espectador allà on volem que ho faci, normalment el motiu. És un recurs molt útil i directe. 



Línies rectes




Línies corbades



6. EFECTE "PATTERN" O DIBUIX
L'anomenat Efecte Pattern o el que és el mateix, el dibuix, consisteix en la repetició d'elements gràfics que a través d'un conjunt i joc de volums conformen una imatge harmoniosa. 

Per realitzar aquest tipus de presa cal prestar atenció al que l'entorn ens ofereix i visualitzar atentament tant l'enquadrament com la il·luminació.

Les repeticions de formes es troben en la pròpia naturalesa, animals, arbres, objectes, etc. A més d'en camps com l'arquitectura en la repetició de finestres, teulades, maons, etc.








7. EL TO I EL COLOR
El color i el to ens ajuden, entre altres coses, a distingir entre el fons i la forma en una fotografia.

El color és l'element visual que afectarà més fortament a les nostres emocions. Tant en fotografia, com en disseny, com en totes les formes d'art, el color s'ha utilitzat per crear una atmosfera determinada.


El més important és el de transmetre sensacions i plasmar sentiments. No expressa el mateix una foto en blanc i negre que una en color, ni provoca la mateixa sensació una imatge en la qual predominin els colors càlids que una en els colors freds siguin majoria.






Comentarios

Entradas populares